KILIMANJARO

I mange år har jeg drømt om å bestige Kilimanjaro. Afrikas høyeste fjell, og verdens høyeste frittstående fjell. 5895 meter høyt. September 2018 satt jeg endelig på flyet som skulle ta meg til Tanzania, sammen med min gode venninne Hege.

Fredag 21 september på kvelden lander vi på Kilimanjaro airport. Det føles nesten uvirkelig når vi går ned flytrappen og kjenner lukten og hører lydene av Afrika. Jeg har bodd i Afrika for mange år siden, så det var nesten en merkelig følelse av å komme hjem.
Vi blir tatt imot av en representant fra Zara Tours som ordner alt det praktiske for oss på flyplassen og etterpå kjører oss til hotellet vårt i Moshi hvor vi skal bo de neste to nettene.
Lørdag går med til å se oss litt om i byen, og vi pakker om bagasjen som vi skal ha med på fjellet. Vi er klar for tur!

Etter frokost leverer vi fra oss bagasjen som ikke skal med i fjellet. Denne blir oppbevart på hotellet til vi kommer ned igjen.
Klokken 09.00 sitter vi pakket og klar i Land Roveren; Jeg, Hege, og våre 3 turvenner som vi akkurat har møtt; Pekka, Herald og Hans Åke + sjåføren og 3 afrikanske guider.
Etter 3,5 timers kjøring er vi ved innsjekkingspunktet for turen. Alle som skal gå i fjellet må sjekkes inn. Vi spiser lunch mens bærerne våre pakker mat og utstyr på bilene. Etter nye 40 minutter i bil er vi endelig ved startpunktet for turen. Vi er faktisk igang!

Snart klar for avgang!

Dag 1

Vi går veldig sakte gjennom tett regnskog sammen med to av guidene våre. Det er godt og varmt, så vi går i shorts og t-skjorte. Det er mye stigning, men det går veldig fint!
16.30 er vi fremme på camp 1 Big Tree. Når vi kommer frem har bærerene våre allerede satt opp teltene våre og laget middag til oss. Vi får popcorn og varm te i mat-teltet før middagen blir servert. Helt utrolig hva kokken klarer å diske opp! Vi får suppe til forrett og steikte poteter og en god gryterett til middag.
Etter middag kryper vi ned i soveposene i teltet. Lang dag med mange intrykk. Vi er klar for vår første natt i telt. Vi er spente på morgendagen og turen som ligger forran oss.
Lengde: ca 7 km
Stigning: + 550 m
Høyde leir: 2750 m

Camp I "Big Tree"

Dag 2

Forferdelig natt! Hverken jeg eller Hege fikk noe særlig søvn. Kuldesjokk av dimensjoner! Vi kledde på oss det vi hadde av klær, men det var umulig å få varmen i kroppen. Måtte ut på toalettet 3 ganger i løpet av natten. Da det endelig ble morgen var det 2 utslitte og nervøse damer som satte seg ved frokostbordet i mat-teltet. Ingen av oss hadde matlyst, og det var vanskelig å få ned noe som helst. Ingen optimal oppladning for dagens etappe på 17 kilometer.
07.45 var vi klar med sekken på ryggen. Ikke særlig høye i hatten, men likevel klar og innstillt på å gå "all in!"
De første 5 timene var det stort sett bare stigning. 7 kilometers etappe før vi nådde Shira 1 der lunchen allerede var klar. Vi hadde fremdeles ikke matlyst, men fikk i oss Fiberrik med tubeost som vi hadde med i sekken.

Etter lunch var vi klar for siste etappe på 10 kilometer. Litt mer variert terreng enn dagens første etappe. Ikke så mye stigning, men med lite mat i kroppen og lite søvn var det to slitne damer som nådde camp 2; Shira II om kvelden. Fremdeles ikke matlyst. Egentlig litt småkvalm, men var nok på grunn av spenning i kroppen. Alt er nytt og ukjent, og vi er spente på hva vi har i vente.
Etter tips fra Herald kledde vi oss med mindre klær enn første natten. Det er kroppen som produserer varmen i soveposen, og med for mye klær blir ikke posen varmet opp. Hadde også engangs varmeposer som vi la i soveposen + festet under fotsålene på sokkene.
Lengde: ca 17 km
Stigning: +1190
Høyde leir: 3840 m
Shira II

Dag 3

Våknet 05.00 etter en mye bedre natt! Kaldt, men sov godt store deler av natten. Holdt varmen mye bedre enn første natt!
Fikk til og med i oss litt frokost før vi var klar for dagens etappe.
Første etappe i dag var på 6 kilometer, opp til 4600 meter til Lava Tower. Her fikk vi plutselig signal på mobilen, og vi fikk ringt hjem for å si at alt står bra til. Hadde lunch ved Lava Tower før vi gikk ned på 3950 meter til leiren Barranco.  Formen er veldig bra, og matlysten har tatt seg opp! Hodepine og kvalme er vanlig på denne etappen i og med at vi har vært oppe på 4600 meter, men vi er i kjempeform! Ikke antydning til noe ubehag. De siste 4 kilometrene til campen gikk gjennom fantastisk fascinerende landskap. Lava-landskap og utrolig spesielle trær og planter.

Fremme i leiren 14.45 i dag.
Slappet av i teltet før middagen ble servert. Blir veldig tidlig trett på kveldene, så 19.30 krøp vi ned i posene med samme suksess-oppskrift som forrige natt :) Marino-ull innerst på kroppen, superundertøy-genser og fleece i tillegg på overkroppen, varmeposer under føttene og dunjakken oppå soveposen :) Godt og varmt nede i posen. Lå våken og hørte på all summingen fra de andre teltene før vi sovnet.
Lengde: 10 km
Stigning: 660 - 550. Netto 110m
Høyde leir: 3950
Fjellet i bakgrunnen

Lava Tower
Camp Barranco

Dag 4

Sovet relativt godt. Holdt varmen ganske bra. Våknet i 5-tiden. 06.00  runget det afrikansk sang gjennom leiren. Bærerne er klar for en ny dag! Gikk ut av teltet. Grålysning og fullmåne. Kilimanjaro ruver flott i bakkant av leiren.
Dagens etappe er på ca 4 timer, der første timen er opp den bratte Barranco Wall. Etter frokost er vi klar, og vi kan allerede se noen skikkelser som beveger seg sakte oppover veggen.
Heftig stigning med mye klatring, men vi brukte god tid og tok oss pauser når vi trengte det. Våre gode guider sier "Pole-pole" = gå sakte.

Klar for Barranco Wall

En liten pause i Barranco Wall

Utsikten når vi kommer opp på toppen av veggen er fantastisk! Her ser vi rett opp mot Heim Glacier.
Vi fortsetter i ca 3 timer til Karanga Valley. Her skal vi være til i morgen da vi har siste etappe før vi skal gjøre selve toppstøtet. Formen er veldig bra og vi nyter turen, men kjenner spenningen i kroppen.  Hvordan blir toppnatta? Når vi toppen? Vi har møtt folk med tydelige tegn på høydesyke. Selv merker vi ingen ting. Vi har startet på en liten dose høydesyke tabletter i dag. Dette anbefales uansett om man har symptomer eller ei. Vi skal ennå opp 2000 meter, så vi tar ingen sjanser.
Karanga Valley er turens flotteste camp med utsikt til 3 breer. Vi legger oss i teltet om kvelden i noe overskyet vær. Regnet trommer mot teltduken, og vi sovner til summingen av prat og sang i de andre teltene.
Lengde: 5 km
Stigning: +50 m
Høyde leir: 4000 m

Kveld i teltet. Langt der nede ser vi lysene fra byen Moshi.

Dag 5

I natt skal vi ta toppstøtet mot toppen! Er nok veldig spent, for har sovet litt av og på i natt. Hadde meg et knekkebrød i 3-tiden. Våknet kl 06.00 av regnet som fremdeles trommet mot teltduken. Etter frokost startet vi dagens etappe opp mot Barafu som er utgangspunktet for toppstøtet.
Relativt bratt terreng noen steder i dag. Siste del av turen i dag fikk vi sludd og kald vind. Var fremme i leiren 11.30

Dagen i dag skal brukes til å slappe godt av, sove og spise slik at vi har best mulig utgangspunkt for toppstøtet i natt. Sov så mye som mulig gjennom dagen. Ble vekket av guidene til hvert måltid. Det har snødd og blåst ganske godt siden vi ankom leiren.
Mat i mat-teltet før vi legger oss for å hvile før turen i natt

Vi pakket sekkene våre klar mens det var lyst. Pakket drikke, ekstra klær, solbriller og litt nøtter og sjokolade.
Møtte opp i mat-teltet 23.00 Planlagt avgang 23.20
Fikk varm te og kjeks i teltet. Jeg og Hege fant frem hver vår pose med havregrøt. Godt og varmt, og god næring før vi starter på toppturen.
Lengde: ca 4 km
Stigning: +600 meter
Leir: 4600 meter

Dag 6

Med 5 lag klær på overkroppen (merino-ull, superundertøy, fleece, softshell jakke + dunjakke), 2 lag klær på bena (merino-ull + skallbukse) og varmeposer i vantene startet vi turen opp mot Uhuru Peak ved midnatt. 5 spente damer og menn + guider.
1300 meter stigning ventet. Snøstormen kvelden før har nå snudd til stjerneklar himmel med fullmåne!

Vi gikk veldig sakte oppover. Det er veldig bratt, og vi kan se hodelyktene til andre som har gått før oss høyt over hodene på oss. Jeg fokuserer på føttene til han som går forran meg, og følger hans tempo. Det er mørkt og kaldt, men jeg skrur av hodelykten min. Månen lyser opp nok til at jeg ser "stien" fremfor meg. Sakte men sikkert beveger vi oss stadig nærmere toppen. På grunn av kulden tar vi minimalt med pauser. Formen er god, og ingen av oss merker noen tegn til høydesyke eller ubehag.

Stella Point

05.30 begynner det så vidt å lysne, og vi skjønner at vi ikke er langt fra kraterkanten, Stella Point.
Kl 06.00 ser vi plutselig skiltet på Stella Point og skjønner at dette går veien! Det er en helt vill følelse! Vi er slitne, men med veldig godt mot! Vi gråter og ler om hverandre! Nå er det knappe 45 minutter igjen før vi faktisk er på toppen! Solen har stått opp og gir det mest fantastiske fargespill på himmelen. Vi tar en kort pause med varm te som guidene serverer før vi med ny giv og høyt adrenalin-nivå fortsetter siste etappe til toppen.

Snart på toppen!

Isbre på toppen av Kilimanjaro

06.45 den 28 september nådde vi toppen av Kilimanjaro! Følelsen av å ha klart det, nådd målet og en drøm gjennom mange år, er ubeskrivelig. Det er 5 turvenner høye på livet og på opplevelsen som klemmer hverandre der oppe på toppen. Vi tar bilder, fimer og nyter øyeblikket før vi etter en god halv time må sette kursen nedover mot leiren igjen. Det er veldig kaldt på toppen, så man kan ikke bli stående i ro for lenge.
Veien ned mot leiren er ganske krevende. Solen har tint opp bakken som var hard i natt da vi gikk opp. Nå er det glatt og mange steder veldig sorpete. Vi kjenner i hofter og lår at vi har hatt bratt både opp- og nedstigning. På vei ned møter vi guider med folk som nærmest må støttes opp mot Stella Point. Noen skjønner vi ikke kommer til å nå toppen. De er for slitne og det er for langt igjen.
09.30 er vi nede i leiren igjen. Der venter en av guidene våre på oss med kald tropisk juice! Det smakte helt fantastisk!!
Vi får to gode timer i soveposene før vi spiser lunch og gjør oss klar til dagens neste etappe ned mot siste leir på Mweka Hut.
Veien ned er kortere enn veien vi har gått opp. Dette fordi vi på vei opp går en løype som gjør at man får god tilvenning til høyden for å være best mulig forberedt for å kunne nå toppen.
Nedstigningen er bratt, og det er yr i luften så det er relativt sleipt og glatt nedover.
Vel fremme i siste leir har bærerne allerede fått opp teltene, og god varm mat er klar til servering.
Trette og sliten etter en veldig lang og utrolig spennende dag er det helt fantastisk å sette seg ned inne i mat-teltet og bare la følelsen over å ha klart det, sige inn.
Over 1300 høydemeter opp og 2800 meter ned i dag kjennes i beina, så 19.00 kryper vi lykkelige og slitne ned i posene våre.
Ute hører vi summing av folk som snakker og av afrikansk sang.
Lengde: 18 km
Stigning: +1300 m.  - 2795 m.
Leir: 3100 meter

Meg og min gode venn Hege. We did it!!

Dag 7

Vi sovnet som noen steiner i går kveld og sov hele natten! Jeg våknet i hall 5 tiden veldig uthvilt. Følelsen i kroppen etter opplevelsen i går er fremdeles magisk!
Tidlig frokost i dag, og for siste gang denne turen så tar vi luften ut av liggeunderlagene, pakker ned soveposen og gjør klar dagstur-sekken.
Alt er like skittent, og vi kunne ikke brydd oss mindre! :)
Siste etappe ned mot Mweka Village går veldig greit. Vi er høye på adrenalin og nyter turen, luften, lydene og opplevelsen av mestring.

Vel fremme i landsbyen blir vi hentet av sjåføren vår, og vi kan sette oss inn i bilen, klar for å bli kjørt ut av fjellet og ned til en god dusj på hotellet i Moshi!
Vi er klar til å hentes... I stilongs :) Turklærne ellers er ikke til å sette seg inn i en bil med :)

Den dusjen kommer jeg aldri til å glemme! :)
Vi får på rene klær, henger ut soveposer og skitne klær før vi går ned i hagen på hotellet for å være med på den litt høytidelige utdelingen av diplomer, som et bevis på at vi har klart å nå toppen!
Da sprettet vi Champagnen!

Tips til turen:

Her kommer noen tips og fakta som kan være nyttig dersom du skulle tenke på å gjøre samme turen.

Turoperatør: EcoExpedition i Stavanger http://www.ecoexpeditons.no/ . Terningkast 6! Alt gikk på skinner fra vi satte oss på flyet hjemme i Norge, og til vi var vel hjemme igjen etter turen. Også bra på pris.
De samarbeider lokalt i Tanzania med Zara Tours.

Ruten opp: Det går ulike ruter opp til toppen. Vi gikk Lemosho-ruten som sies å være den vakreste ruten opp. Vi valgte en 7-dagers tur for å øke sjansene til å komme opp. Vi fikk da god tid til akklimatisering.

Safari: Etter at vi kom ned på fjellet hadde vi to dager på Safari. Dette var i prisen fra turoperatøren. Noen velger dette. Andre reiser rett hjem. Safari anbefales på det varmeste, da man får en veldig fin avslutning på turen. Det hadde vært en brå overgang å satt seg rett på flyet hjem når vi kom ned fra fjellet.

Mat: Vi fikk servert veldig god mat hele turen. Vi opplevde at det var stort fokus på hygiene hele turen.

Ta med;

• Knekkebrød og tube-ost. Lett å bære og holder seg godt. Redningen de dagene du ikke har matlyst
  • Havregrøt i porsjonsposer. God og varm næring. Det settes frem kokt vann til alle måltider, så da kan du bruke det i havregrøten.
  • Saft med sukker i -> perfekt å ha i camelbaken! Godt med litt smak når du er lei av vann, og du får i deg sukker. Du trenger energien!
  • Varmeposer. Engangs. Aktiveres når du åpner dem. Fantastiske å ha under føttene/i soveposen på nettene. Kjøpte mine til 19,- på XXL.
  • Powerbank -> til å lade telefonen og eventuelt hodelykten. NB! Ikke la den ligge rett på den kalde bakken. Da lader den ut.
  • Våtservietter.
  • Toalettpapir
  • Antibac
  • Solbriller. Jeg hadde to par; et par litt dyre fra optiker, og et par til 79,- fra HM. Jeg brukte de fra HM...
  • Skriv dagbok! Ubetalelig etterpå! Dagene flyter lett over i hverandre, og man glemmer fort små detaljer. Jeg skrev hver kveld, samme hvor trett jeg var.
  • Nå i 2019 er all plast forbudt i Tanzania. Plastposer til div. utstyr er derfor ikke lov!
Medisiner; avklar med legen din! Det jeg skriver her er hva vi gjorde. Du må drøfte dette med legen din før du reiser slik at du klarerer hva som er ok for deg!

Vi tok følgende;

• 500 mg Paracet morgen, middag og kveld under hele turen i fjellet. Forebyggende.
  • Idoform hver morgen
  • 1 Postafèn ved leggetid de siste nettene i fjellet (kvalmestillende tablett som har søvndyssende effekt) Først og fremst for å sove godt. Paracet har også søvndyssende effekt.
  • Diamot (høydesyketablet) Reseptbelagt. Må skrives ut av legen din.                                         Vi startet med 1/2 tablett dagen før toppnatten                                                                  1 tablett på toppdagen                                                                                                                   1/2 dagen etter toppnatten

Oppsummering; Above all expectations!!