Hjemmelaget yoghurt

Da jeg som 18-åring bodde i Afrika, laget vi hjemmelaget yoghurt som vi hadde til frokost nesten hver dag. Det var utrolig godt, så her om dagen lette jeg på nettet etter en oppskrift på yoghurt. Det fant jeg, så nå har jeg en stor boks i kjøleskapet med hjemmelaget yoghurt naturel!

Oppskrift:

1,5 l. melk
5 ss yoghurt

Kok opp melken og ta kjelen av platen. La den avkjøle seg til den er lunken. Ta ca 2 dl av den lunkne melken over i en bolle, og rør inn 5 ss yoghurt. Ha så denne blandingen i resten av melken og rør godt om. Sett lokket på gryten/bollen som du har blandingen i og pakk det godt inn i et pledd eller stort håndkle. La det stå i romtemperatur ca. 8 timer, eller til blandingen har tyknet. Når den har tyknet settes den rett i kjøleskapet. 
Denne yoghurten er kanskje noe mer syrlig enn den man kjøper i butikken. Jeg brukte ekstra lett melk, og det fungerte kjempefint. Så kan man ha i akkurat den smaken man ønsker. Tilsett bær, banan, eller syltetøy. Snadder!! :-)

Kommentarer

Populære innlegg