Jamie Oliver`s maissuppe

 I går laget jeg suppe til middag. Mannen har et heller anstrengt forhold til supper, men for ikke å skjemme han helt bort så servrer jeg suppe en gang innimellom. Bare så han forstår hvem som er sjefen liksom :)
Jeg har omsider gått til innkjøp av den siste kokeboka til Jamie Oliver "Jamie på 30 minutter" Og der var det mye godt!! Så nå skal jeg prøve ut, og selvsagt dele resultatene med deg!
 Til Maissuppe trenger du:
4 skiver røkt bacon
en liten bunt vårløk (jeg fant ikke vårløk, så jeg brukte purre)
250 gr poteter med rødt skall
4 maiskolber
300 gr røkt kolje (fant ikke kolje heller, så jeg fant noe rimelig filet på Rema 1000)
3 friske laurbærblad
3 kvaster frisk timian
1 liter kyllingkraft (ikke lett å få tak i, så bruk kylling buljong i 1 liter vann)
1,5 dl matfløte

Du kan også ha reker oppi, men de droppet jeg.
 Del bacon i passe biter og ha det i gryten sammen med litt olivenolje. Stek den gyllen. Rens og finsnitt vårløken og ha den i gryten. Vask potetene (ikke skrell dem), kutt dem i 2 cm biter og ha dem i gryten. Mens løk, potet og bacon koser seg i gryten legger du et rent kjøkkenhåndkle på kjøkkenbenken. Hold en maiskolbe opp som vist på bildet, og skjær av maisen. Gjør dette med alle 4 kolbene, og tøm maisen opp i gryten. Legg fisken (trenger ikke kuttes opp), laurbærblad og timian i gryten (har du ikke fersk timian og laurbærblad kan du selvsagt bruke tørket). Hell over kyllingkraften og legg på lokk. La det koke i 12 minutt.
 Skru ned varmen på kokeplaten og ha i fløten og eventuellt rekene. La dette kose seg i noen minutt før du serverer. Server gjerne med flatbrød eller fint brød med smør.
Eldstemann syntes suppen var kanon! (Og Mannen forsynte seg godt 2 ganger, så suppe reservasjonen er nok litt mer image enn at han faktisk ikke liker )

Kommentarer

Populære innlegg