Råsaft av rips

August er en fantastisk måned! Frukt og bær er modne, og det er fantastisk mye godt som kan lages. Og det er ikke vanskelig! I går tok jeg med meg min gode venninne fru Longfield til de nedrere deler av Vindafjord, til et gammelt hus som mine foreldre har. Her er det masse frukttrær, og vi plukket nesten 10 kg rips!


Mat, en god kopp kaffi & deilig presset bringebærsaft. En god drøs og utsikt over blikkstille vann... Kan man ønske seg mer?


Så må vi hjem å sylte...
Bærne knuses og tilsettes vann

Etter å ha stått kaldt i 1 døgn siles saften av gjennom en bærsil/saftsil

Tilsettes litt sukker og så er saften klar. Veldig enkelt, og utrolig godt!
Oppskriften er som følger:

3 kg ripsbær + ev. litt bringebær (gir veldig god smak)
1/2 l. vann pr kg. bær
Sukker
Bærene knas sammen til de er knust. Ha i vannet og rør sammen. Settes kaldt i ca 1 døgn.
Sil så saften av og rør inn 350 gr. sukker pr liter saft
Has i melkekartonger og fryses ned. (Men selvsagt fyller du opp en stor og god flaske som settes i kjøleskapet og nytes straks!!)

9 august 2011: Jeg har fryktelig mange besøk via denne oppskriften. Dersom du prøver den hadde det vært utrolig gøy om du la inn en kommentar på hvordan det gikk! Lykke til, og fortsatt god sommer!
Anne Laila



Kommentarer

  1. Åh, det såg godt ut!!! Kan huska i hine hårde dage at eg fekk slik saft med meg på skulen. Syntes ikkje det var så stas då. Ville heller hatt Gøy-saft, slik som "alle dei andre" fekk heime. ;) Men nå, derimot, hadde gitt litt ekstra for slik saft ja. Ha ein fin dag.

    SvarSlett
  2. Dette må jeg prøve meg på til høsten! Flott blogg du har :)

    SvarSlett
  3. Jeg har en kjempegod og lettvint oppskrift på "en slags råsaft" som jeg gjerne vil dele med dere:

    Rens bærene på forhand der det beregnes en te-kopp bær pr. liter vann.Sett Norgesglass, evnt flasker med stor tut, i steikovnen på 100 gr. Kok opp lokk og strikk. Kok opp 10 liter vann, hell i 1,5 kg sukker og kok opp igjen noen få minutter. Ta glass ut av ovnen og hell en te-kopp med bær i og hell det varme vannet over til glasset er helt fullt. Ta på lokk og sett det kaldt når det er godt avkjølt. Må stå minst 2-3 mnd før safta siles før den drikkes rein. Oppskrifta egner seg ypperlig til solbær, rips, kirsebær og blåbær.

    Lykke til!

    Mvh Marit

    SvarSlett
  4. De va Synnøve så tipsa om saftå di. Siå rababrasaftå mi jekk den veien hønå spenne (sånn går de når ein dagstur blir te fleire dagar)så kansje eg ska prøva meg på rips i plassen.

    Såg ut som om du hadde ein koslige blogg. Ska stikka innom ein aen dag når eg har litt bere ti. Nå må eg ringa mammen å hørra om hu har rips te meg

    SvarSlett
  5. Har prøvd oppskriften din, men tidsklemma førte til at safta stod ca 1 uke(!) før jeg silte av. var ingen suksess...var blitt nærmest sirrup og umulig å sile.. men fikk ut en god del, som smakte godt:-) litt usikker: blander du ut med vann etter at du siler av? Jeg antar det. 1:3?
    Sprs: har leita byen rundt etter bensosurt natron. for å lage mer holdbar saft. aner du eller noen hvor man får tak i slikt?

    SvarSlett
    Svar
    1. 1 uke? :) Da var det vel mer vin enn saft? :) Det du siler av har du rett på tomme melkekartonger etter at du har rørt inn sukkeret, og legger det rett i frysen. Jeg synes det er mye greiere å fryse den ned, enn å styre med tilsetninger for at den skal være mer holdbar. Men Meny, og til og med apoteket kan ha vinsyre/certo ol dersom du ikke vil fryse ned. Blandingsforholdet når du skal servere varierer helt etter hvor konsentrert saften er, så her må du nesten prøve deg litt frem. Men godt er det i alle fall!! Lykke til!! :)

      Slett
  6. Da er ripsa satt med vann i til i morgen, gleder meg til å smake saften når den er ferdig, dette er første gangen jeg lager noen slags saft :-D

    SvarSlett
  7. Safta blei knall god;) gler meg te den ska nytes

    SvarSlett
  8. Hei anonym!
    Tusen takk for tilbakemelding og oppdatering :) Å så bra at den ble god!! :) Da må du bare være stolt av deg selv og nyte resultatet gjennom hele vinteren! :)

    SvarSlett
  9. Safta ble knallgo :-)
    Satte 5 kg m vann i 5 dager og den ble mørkerød. Mye smak
    Satte 3kg m vann i 2 dager og den ble lyserød.
    Begge gode med hversin karismatiske smak..
    ca 450- 500 gr sukker pr. liter ferdig saft!
    Takk :-)

    SvarSlett
  10. Brukte rips fra fryseren. Ble kjempegod saft.

    SvarSlett
  11. Bruker oppskriften din hvert år:) Saften blir nydelig:)

    SvarSlett
  12. Hei. Lagde saft etter din oppskrift i dag men brukte noe mer sukker, ca. 0,5 kg pr. liter saft. Ungene klager hvert år over for lite sødme i safta mi og ifølge et hefte fra Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker står det 0,5-1 kg pr. liter. Jeg synes 0,5 kg var akkurat passe søtt til denne råsafta.

    SvarSlett
  13. Perfekt oppskrift! Brukes hvert år! Takk!

    SvarSlett
  14. Laget den i går av frosne bær. Perfekt med litt honning til søtning. 👍

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg