Plommegrøt

 Da jeg bodde hjemme hos mine foreldre laget min mor alltid dessert på søndagene. Som regel var det laget fra bunnen, det var sjelden hermetikk eller ferdigkjøpte desserter. Så nå når jeg nærmer meg 40 har jeg tatt opp tradisjonen. Ikke at jeg lager dessert hver helg, men  jeg lager dessertene selv. Forrige helg laget jeg plommegrøt. Det er fantastisk godt, og enkelt å lage!
 Når plommene er modne på høsten fryser jeg dem hele i brødposer. Så er det bare til å ta opp når jeg trenger. Har du ikke plommetre selv? Sjekk om noen du kjenner har, så får du helt sikkert plukke noen kilo. Så kan de få smake resultatet som betaling! :)

For å lage plommegrøt trenger du:
1/2 kg plommer 
200 gr. sukker
Vann
Ca 3 ss Potetemel eller maizenna

Hell plommene i en gryte og tilsett ganske lite vann. Bare så vannet dekker bunnen på gryten. Kok opp, og la plommene koke til de faller fra hverandre. Bruk en skje til å ta bort plommesteinene som vil falle ut når plommene blir kokt. 
Når plommeme er kokt så det er en tykk masse, tilsetter du sukker. Smak deg litt frem (det er en kokk`s  privilegium å smake på maten :) Tilsett så potetemel eller maizenna utsrørt i litt vann. Rør dette forsiktig inn i grøten, og gi det et oppkok. Etter at potetmel/maizenna er tilsatt skal du røre minst mulig i grøten. Rører du for mye blir den seig. La det småkoke 2-3 minutt før du tar kjelen av platen.
Hell plommegrøten over i en dessertskål, eller fordel den i stetteglass. Skyll skålen/glassene i varmt vann før du har den varme desserten i dem. Da unngår du at de sprekker pga varmen.

La desserten avkjøles, og server med fløte og sukker.  
Lunken plommegrøt er også fantastisk godt på vaniljeis!

Lykke til!

Kommentarer

  1. Grøten ble helt nydelig! Jeg er så glad i all mat uten tilsatt "kunstig" av noe slag, mors mat var sånn, og da tåler alle mine det jeg lager 🤗

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg