Fisk i form

 I dag var det fisk på menyen i heimen, og jeg ville prøve ut en ny oppskrift. Retten ble en suksess, og ungene syns det smakte fantastisk! Så denne skal lages flere ganger!! Og vil du også prøve, så er oppskriften her:
Du trenger:
5 store poteter
Salt & Pepper
2 egg
2 never frisk spinat
1 løk, finhakket
1 gulrot, hakket
Olivenolje
3 dl kremfløte
Parmesan, 2 never
Saften av 1 sitron
1 teskje god sennep
ca 500 gr torskefilet eller annen hvit fisk
Jeg brukte 2 "blokker" med torsk. Disse finner du i frysedisken i butikken. De er relativt rimelige, og er oppdelt i passe stykker.
Del potetene i 4 og kok dem i lettsaltet vann. Mot slutten av koketiden legger du i de to eggene, og samtidig damper du spinaten i et dørslag over kjelen. Det tar bare noen få minutt. Når spinaten er ferdig presser du overflødig veske forsiktig ut og setter den til side.
Fres løk og gulrot forsiktig i litt olivenolje i ca 5 min. Tilsett fløten, og la dette så vidt koke opp. Ta kjelen av platen og tilsett parmesan, sitronsaft og sennep.
Legg fiskestykkene i en ildfast form sammen med spinaten og eggene som du deler på langs og tvers i en eggedeler. Da blir det passe biter. Hell den kremaktige grønnsaksausen over.
Mos potetene sammen med litt salt, pepper og olivenolje slik at det blir potetestappe. Fordel dette på toppen av formen.
Stekes i ovnen på 230 grader i ca 30 min. La retten hvile i 5 minutt før du serverer.
Snadder!!!

Bon appetit!

(oppskriften fant jeg i kokeboken "Jamie Oliver; Den nakne kokken")

Kommentarer

Populære innlegg