Sjokoladekake med bringebærkrem


Dette er en kake som er veldig lett å lage. Jeg dobbler ofte oppskriften og lager 1 langpanne, og bruker restene i en liten springform. Den smaker fantastis når den er fersk, men er like god om du fryser den ned!

Jeg bruker dette som en grunnoppskrift på sjokoladekake, men vareierer med fyll og krem.


Den smaker utrolig godt med vanlig sjokoladekrem på, servert med Hennig Olsen vailjeis


I denne oppskriften har jeg brukt bringebærkrem som fyll.


Sjokoladekake


3 egg

4 1/2 dl sukker

300 gr. smør

6 dl hvetemel

3 ts. bakepulver

3 ts. vaniljesukker

2 ss kakao

2 1/2 dl melk


Pisk egg og sukker kraftig til god og stiv eggedosis

Smelt smøret og ha i melken

Ha smør/melk opp i eggedososen mens kjøkkenmaskinen står på det svakeste

Ha i alt det tørre, og la maskinen gå til alt er godt blandet


Hell over i smurt form.

Stekes på 180*c i ca 30 minutt IKKE VARMLUFT


Bringebærkrem


Pisk 2 dl krmfløte til krem samen med 4 ss. sukker

Når kremen er nesten stiv har du i 3 never med frosne bringebær. Pisk til bærene er "knust" inn i kremen.


Når kaken er avkjølt deler du den på midten. Ha bringebærkrem i midten, og oppå kaken.

Kommentarer

  1. ååå den kaka så goe ut. jammen skal eg lage den til helga. flotte blogg du har ordnet deg Anne- Laila. Bless

    SvarSlett
  2. Ja, den må du prøva Annette! U e drylgo!! Å superlette å laga!

    SvarSlett
  3. drylgo og superlette kaker å laga e nogge for meg...thank u :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg