Cupcakes

Ja, da har jeg rett og slett kastet med over trenden jeg også :-) Det helt store på bakefronten for tiden er Cupcakes. Disse søte, fristende kakene har blitt en farsott etter at jentene i "Sex and the City" visstnok koser seg med disse i nesten hver eneste episode av serien. Nå må jeg innrømme at jeg faktisk ikke har sett en eneste episode, men jeg har fått med meg at de spiser kake der :-) Så da vi skulle ha selskap for guttene våre denne helgen, fikk jeg fryktelig lyst til å prøve disse små fristende kakene. Og det kan anbefales! De var fryktelig moro å lage, å ekstremt gode å spise (men du vil aldri finne disse anbefalt på noe Grete Roede kurs...)  :-)

Oppskriften deler jeg selvfølgelig med deg:


Vanilla Cupcakes

250 gr smør
4 dl sukker
2 dl melk
4 egg
6 dl hvetemel
3 ts bakepulver
1 ts vaniljeessens

Pisk smøret mykt, tilsett sukkeret og pisk til kremen blir god og luftig (ca 3 min)
Pisk inn eggene, ett om gangen og pisk godt mellom hvert. Pisk inn vaniljeessensen. Sikt sammen mel og bakepulver, og bland dette inn i smørkremen vekselsvis med melken. Bruk kjøkkenmaskin, men ikke pisk mer enn nødvendig for å blande deigen. 

Ha papirformer i muffinsbrett (jeg kjøpte mine på Biltema til 40 kr stk) Fordel deigen i formene men en spiseskje. Formene skal være ca 3/4 fulle. Stek midt i ovnen på 175 grader i 20-25 minutter. Avkjøl miffinsene i 15 min, å ta dem så ut av muffinsbrettet.

Vanilla buttercream
250 gr smør
2 ts vaniljeessens
1 dl melk
12-16 dl melis

Konditorfarge
Kakestrøssel

Pisk smøret mykt/hvitt og tilsett vaniljeessens, melk og 4 dl av melisen. Pisk dette på middels hastighet i 3-4 min. Tilsett 2 dl av melisen av gangen, og pisk godt mellom hver gang.
Fortsett til kremen er formbar/smørbar. 

Fordel smørkremen i forskjellige skåler dersom du vil bruke flere konditorfarger.

Smørkremen smøres på kakene når disse er kalde. Du kan bruke en skje til å forme kremen, eller sprøytepose. Jeg brukte sprøytepose og syns dette var veldig greit.

Pynt med strøssel med en gang, for kremen stivner fort.

Så er det bare til å servere deilige cupcakes og kaffe!
Mmmmm....

Kommentarer

Populære innlegg