Ripsgelè



 I dag har jeg saftet og syltet. Det er noe jeg koser meg med hver eneste sommer. Det er fantastisk når vinteren kommer, og vi kan hente noe av sommeren ut av kjøleskapet eller fryseren! I går var jeg en liten tur inne på hytten til foreldrene mine, og der hadde min mor, far og tante hentet nesten 2 bøtter med ripsbær til meg, klar til å saftes og syltes :-) 
Så i dag har jeg prøvd meg på noe nytt; Ripsgelè. Og det ble veldig bra! Så nå deler jeg oppskrift og fremgangsmåte med deg. 

Du trenger:
Ripsbær
2 dl vann pr kg rips
1 kg sukker pr liter ferdig saft
Bærene og 2 dl vann pr kg bær has i en saftkoker og dampes til bærene blir møre. (Dersom du ikke har saftkoker kan du koke bærene i en vanlig gryte. Ha da de 2 dl med vann pr kg bær sammen med bærene i gryten.)
Når bærene er ferdig kokt presser du så mye saft som mulig ut av dem. Jeg bruker en potetmoser.
Sil av stilker og bær. Jeg bruker en saftsil og lar det stå å renne av i minst 1 time. Du kan også bruke et klede/kjøkkenhåndkle.


 Etter at du har silt av stilker og bær, måler du opp hvor mye ferdig saft du har og heller dette over i en gryte.
 Ha i 1 kg sukker pr liter ferdig saft. Rør om og kok opp. La dette småkoke til det tykner. Min småkokte i ca 1 time. Bruk en skje til å fjerne skum som samler seg på toppen i gryten.
Når blandingen har tyknet* heller du den over på rene og varme glass. Når glassene med gele er avkjølt, settes de i kjøleskap eller et annet kjølig sted.

(*Et godt tips for å sjekke at blandingen er tykk nok, er å ta "gele testen" Ta en spiseskje med ripssaft på en tallerken. La dette avkjøles og dra en finger gjennom saften. Dersom saften renner tilbeke, og ikke etterlater seg en "vei" må den koke litt mer.)

I tillegg til ripsgelè, lagde jeg også råsaft av rips og rørt jordbærsyltetøy. Oppskriften på saften får du ved å trykke på linken. Oppskrift på rørt jordbærsyltetøy skal du få en annen dag :-)
Så da er det bare til å sette igang:-) Og del gjerne ut! Hadde ikke du blitt fryktelig glad dersom noen kom å ga deg et glass med hjemmelaget ripsgele kanskje? :) 
Med ønsker om en fantastisk flott uke!

Kommentarer

  1. Både ripssaft og ripsgele e bare så godt! Hadde eg bare fått de ungane mine te å pitla bær te meg...
    For noen år siden, lagde eg rognabærgele... det og var faktisk godt!

    SvarSlett
  2. Rognebærgele kunne jeg tenkt meg å lagd en gang. Jeg har hørt det skal være veldig godt sammen med kjøtt. Så det må nok prøves :-) Ungene her i huset er veldig villige til å hjelpe til så lenge det er penger involvert... :)

    SvarSlett
  3. Plukket rips i går og fulgte din oppskrift ,alt jeg gjør har en tendens til å skjære seg, men jammen står jeg her med mange fine glass med gele, wow artig var det også så dette skal gjentas igjen neste år også. Tusen takk for "hjelpen" og for at du deler ditt med mange andre. Diger bamseklem fra Anita

    SvarSlett
  4. Hei koker gele nå og ser frem til deilig solbærgele! Ser du klemmer ut all safta, blir ikke geleen grumsete av det?

    SvarSlett
  5. Hei Anita ! Så hyggelig å få kommentar fra deg! Å så bra at syltingen ble vellykket! Ingenting er som hjemmelaget saft og syltetøy! :)

    Anonym; jeg har aldri opplevd at geleen blir grumsete. Du kan sile gjennom et kjøkkenhåndkle/gassklut. Da er det kun selve saften som kommer gjennom. Lykke til! :)

    SvarSlett
  6. Prøvde oss på ripsgele igår. Jada,det tar tid når man er ny i gamet. Men resultatet ble veldig bra. Smaker akkurat som vi husket fra vi var små. Kommer nok igjen og prøver andre ideer du har lagt ut her.
    Ypperlig innhold i bloggen din :-)

    Hilsen Torgeir

    SvarSlett
  7. Takk for at du deler oppskrifter. Til god hjelp for meg som ikke har laget saft og gele på mange år. I år bugner det med rips her i Ålesund, så jeg måtte lage saft. Deilig! I morgen får jeg prøve meg på ripsgele..
    Hilsen Marie

    SvarSlett
  8. Takk for oppskriften,måtte lete lenge (i alle fall jeg), før jeg fant noen som brukte saftkoker.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker bare saftkoker og så har jeg i fruktpektin for da er jeg sikker på at det blir stiv.Følger oppskrifta på pakken og jeg har laget gele av rabarbra og den ble nydelig

      Slett
    2. Jeg bruker bare saftkoker og så har jeg i fruktpektin for da er jeg sikker på at det blir stiv.Følger oppskrifta på pakken og jeg har laget gele av rabarbra og den ble nydelig

      Slett
  9. Rabarbragele skal prøves! :) Takk for tips!

    SvarSlett
  10. Takk for tips her inne . trodde jeg hadde alt klart men neida . måtte inn her å få litt drahjelp
    nå blir det mange glass med solbærgele.og litt saft takk
    :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg