Enkle kanelboller


 I helgen laget jeg kanelboller. Noen veldig lette å lage, fantastisk gode,kanelboller. Jeg skulle egentlig lage frokostbrød  , så jeg brukte bare en del av den samme deigen til å lage kanelboller. (Skal du kun lage kanelbollene kan du dobble mengden sukker, men bollene er veldig gode med noe mindre sukker i også)


Oppskrift frokostbrød
4 1/2 dl melk
6 ss smeltet margarin
3 ss sukker
50 gr gjær
2 egg
600 gr hvetemel

Bland sammen alt det tørre
Smelt smøret, og ha i melken til den er lunken
Ha eggene i melblandingen, og tilsett melkeblandingen
Bland sammen til det er en god deig. Spe på med litt mel ved behov.

La deigen heve i ca 1 time
Del deigen opp i passe stykker, og trill ut boller. Trykk et hull i midten på hver bolle, og la dem heve ca 1/2 time. Pensle bollene med smeltet smør, og strø over kanel & sukker. Noe smør vil samle seg i hullet i midten på bollene, og dette gjør dem ekstra gode og saftige.
Stek dem i ca 10 min på 200℃

Kommentarer

  1. Jeg brukte posegjær jeg... og veide det, dvs 4 poser.. så leste jeg bak senere at 1 pose tilsvarer 50 gr fersk gjær. Tror du dette er farlig? Eller at det ikke blir noe bra fordi jeg tydeligvis brukte fire ganger for mye??

    SvarSlett
  2. Kjære anonym :)
    Jeg har aldri hørt om noen som har tatt skade av litt ekstra mye gjær, så det går helt sikkert veldig bra :) Tror nok deigen din kan heve seg over alle bredder, men jeg er sikker på at resultatet blir helt flott! Lykke til!

    SvarSlett
  3. super lækker kanelboller du har lavet dejlig

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg