Translate

søndag 4. desember 2011

Julekonfekt med marsipan

 Jeg er litt bortskjemt, for jeg har en mor som kommer med diverse julekaker til meg før jul. Hun synes nok jeg har det i overkant travelt, og forbarmer seg over meg så jeg slipper å stå og bake julekaker i desember. Men i år tenkte jeg "Full skjerpings Fru Jenssen! Når man nærmer seg 40 bør man bake litt selv også!" Så fant jeg noen enkle oppskrifter på julekonfekt som hørtes veldig gode ut; og her er resultatet! :)
 Appelsinfristelser
2 appelsiner
1 ts vaniljesukker
1 ss sukker
35 gr tørkede aprikoser
250 gr marsipan
1 ss appelsinsaft
100 gr appelsinsjokolade
Riv skallet av appelsinene med f.eks. et juliennejern. Jeg brukte en vanlig rasp som jeg bruker når jeg rasper gulrøtter. Rist skallet i en stekepanne med vaniljesukker og sukker. Hell det over på et bakepapir til avkjøling.
Hakk aprikosene fint og elt dem inn i marsipanen sammen med appelsinsaften. Rull marsipanen til en lang tynn pølse og skjær stykker på ca 3-4 cm. Trykk lett på hvert stykke marsipan og form det til små brød.
Smelt sjokoladen over vannbad, og dypp hvert stykke marsipan i sjokoladen.
Pynt med det karamelliserte appelsinskallet. La de ferdige konfektene avkjøles, gjerne i kjøleskapet, før du legger dem forsiktig i en passende boks.
 Fikensnitter
100 gr tørkede fikener
250 gr marsipan
1/2 ts rosmarin
2 ss mandler eller andre nøtter
200 gr hvit sjokolade
2 tørkede fikener til pynt
Litt rosmarin til pynt
Hakk fikener og mandler fint og elt sammen med marsipan og rosmarin. Rull marsipanen ut til en lang, tynn pølse. Skjær dem i små stykker og form til firkanter.  Smelt sjokoladen over vannbad, og dypp hvert stykke marsipan i sjokoladen.
Pynt med små stykker tørket fiken på toppen, og dryss over litt rosmarin. Sett kjølig før du legger dem over i en passe boks.
Mmmmmm.... Snadder til kaffien!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar