Julekonfekt med marsipan

 Jeg er litt bortskjemt, for jeg har en mor som kommer med diverse julekaker til meg før jul. Hun synes nok jeg har det i overkant travelt, og forbarmer seg over meg så jeg slipper å stå og bake julekaker i desember. Men i år tenkte jeg "Full skjerpings Fru Jenssen! Når man nærmer seg 40 bør man bake litt selv også!" Så fant jeg noen enkle oppskrifter på julekonfekt som hørtes veldig gode ut; og her er resultatet! :)
 Appelsinfristelser
2 appelsiner
1 ts vaniljesukker
1 ss sukker
35 gr tørkede aprikoser
250 gr marsipan
1 ss appelsinsaft
100 gr appelsinsjokolade
Riv skallet av appelsinene med f.eks. et juliennejern. Jeg brukte en vanlig rasp som jeg bruker når jeg rasper gulrøtter. Rist skallet i en stekepanne med vaniljesukker og sukker. Hell det over på et bakepapir til avkjøling.
Hakk aprikosene fint og elt dem inn i marsipanen sammen med appelsinsaften. Rull marsipanen til en lang tynn pølse og skjær stykker på ca 3-4 cm. Trykk lett på hvert stykke marsipan og form det til små brød.
Smelt sjokoladen over vannbad, og dypp hvert stykke marsipan i sjokoladen.
Pynt med det karamelliserte appelsinskallet. La de ferdige konfektene avkjøles, gjerne i kjøleskapet, før du legger dem forsiktig i en passende boks.
 Fikensnitter
100 gr tørkede fikener
250 gr marsipan
1/2 ts rosmarin
2 ss mandler eller andre nøtter
200 gr hvit sjokolade
2 tørkede fikener til pynt
Litt rosmarin til pynt
Hakk fikener og mandler fint og elt sammen med marsipan og rosmarin. Rull marsipanen ut til en lang, tynn pølse. Skjær dem i små stykker og form til firkanter.  Smelt sjokoladen over vannbad, og dypp hvert stykke marsipan i sjokoladen.
Pynt med små stykker tørket fiken på toppen, og dryss over litt rosmarin. Sett kjølig før du legger dem over i en passe boks.
Mmmmmm.... Snadder til kaffien!!

Kommentarer

Populære innlegg